Uitbarsting Kelud - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Kayleigh Staal - WaarBenJij.nu Uitbarsting Kelud - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Kayleigh Staal - WaarBenJij.nu

Uitbarsting Kelud

Blijf op de hoogte en volg Kayleigh

13 Februari 2014 | Indonesië, Soerabaja

Twee weken geleden hebben we de eerste echt gigantische regenbui/storm meegemaakt en dit was tegelijk het heftigste weer wat ik ooit heb meegemaakt. Van het een op het andere moment viel het water met bakken uit de lucht en dit heeft heel de middag geduurd. Het maakte een herrie, dat het net was of de wereld verging! Toen we later op de dag om boodschappen gingen schrokken we wel van de kapot gewaaide bomen en het hoge waterpeil van de sloot achter ons, maar zagen verder alleen wat plassen in de straat liggen. Toen we echter met de taxi onze wijk uit reden stonden hele straten onder water. Ik heb een man tot bijna aan zijn knieën in het water zien staan! We voelden de auto ook echt door het water glijden. In de ochtend was het nog hartstikke warm en helder geweest dus dit voelde wel opeens heel gek!

Vanochtend bij het wakker worden lag er een flinke laag wit stof buiten. Vannacht bleek de Kelud op zo'n 90 kilometer van Surabaya tot uitbarsting te zijn gekomen. De dag ervoor hadden we al gerommel gehoord maar dachten er totaal niet aan dat dit van een vulkaan kon zijn op zo'n grote afstand. Op nu.nl zagen we later dat de erupties tot in Surabaya goed hoorbaar waren geweest en we begrepen gelijk waarom we de donder zo raar vonden klinken. Bewapend met mondkapjes zijn we op weg gegaan naar het ziekenhuis. Het is namelijk gevaarlijk om te veel van de zwaveldeeltje in te ademen. In het ziekenhuis was een groot deel van het ziekenhuis gewoon open net als normaal. Een groot deel van de passages heeft geen muren en ook de ramen stonden overal wagenwijd open waardoor er in veel ruimtes toch vulkanische as aanwezig was. We hebben daarom ook binnen, de hele dag onze mondkapjes opgehouden. Maar aan het einde van de ochtend waren ook mijn ogen serieus geïrriteerd. Wanneer we klaar waren heb ik dan ook snel een zonnebril gezet om mijn ogen wat te beschermen.

Wanneer iedereen klaar was zijn we gaan lunchen met docter Nuniek als een soort van welkom. Zij had ons uitgenodigd in een restaurantje waar ze een rijsttafel voor ons had besteld. Het eten was echt heerlijk! Gefrituurde vis, zoete kip, saté, een soort tofuballen, groenten en krab in een zoutige eierkorst.